Älgförvaltning och betesskador

Det har varit mycket i media de senaste dagarna om hur den svenska älgstammen skall förvaltas. I grund och botten så handlar det om att minska älgarnas betesskador på skogen och att få ner antalet viltolyckor i trafiken. Naturvårdsverket har tillsammans med Skogsstyrelsen tagit fram siffror och mål efter ett uppdrag av regeringen.  

Ajabaja, inte beta på tallplantorna.

Gemensamma mål

De nya gemensamma målen innebär mindre viltstammar än idag och detta kommer såklart påverka betesskadorna och antalet viltolyckor i trafiken. I dag är kostnaderna för skogsägarna stora och inventeringar visar att varannan ungtall har skador av vilt som har betat. Materialet som nu presenteras är extremt omfattande och mycket specificerat. Det finns siffror och så kallade måltal för flera olika trädslag och hur stora procentuella skador som skall tillåtas. 

Rönnbladen tycks smaka gott oavsett rapporter och riktlinjer.

 

Centralt styrd älgförvaltning

Vi får se hur denna rapport kommer att tolkas och vart allt landar när allt är klart. Trotts att älgstammen har minskat de sista åren så har betesskadorna ändå ökat.  Lite grovt så handlar rapporten om en mycket större avskjutning och att skogsägare skall plantera mer tall. Genom att plantera mer tall så ökar man faktiskt fodermängden för viltet.   

 

Förvaltningsplan för älg och kronhjort

Den nationella förvaltningsplanen som detta skall mynna ut i skall vara klar senast 2020 enligt naturvårdsverket. Den nuvarande älgförvaltningen infördes 2012 och sedan dess har älgstammen minskat med nästan 10 procent. Minskningen har skett trotts att de flesta älgskötselområden inte skjuter hela sin tilldelning. Avskjutningen har legat runt 85 procent av tilldelningen utslaget under hela perioden sedan den nya förvaltningen började. Det finns såklart undantag och några få älgskötselområden har skjutit 100 procent av tilldelningen. 

Viltolyckor

Viltstängsel kan vagga in trafikanter i en falsk trygghet för älgar tar sig tyvärr innan för dessa avgränsningar ibland. På filmsekvensen har en bilist kolliderat med en älgtjur på E6 i höjd med Hogstorp i Uddevalla kommun. Viltstängslet hjälpte inte i detta fall även fast det såklart är en otroligt viktig åtgärd för att minska viltolyckorna. Ödets ironi var att olyckan skedde precis bredvid en avfart till en populär älgpark. 

Intresse för älgar

Intresset för älgar är extremt stort oavsett vilken relation man har till dem. Mitt intresse väcktes redan som liten och det har hela tiden växt med åren. Nu som naturfotograf så är det ett av mina absoluta favoritmotiv i naturen. För jägarkåren och skogsägarna så ligger älgarna också varmt om hjärtat och diskussionstonerna går långa och höga. För gemene man så har alltid älgen väckt ett intresse och landets älgturism är väldigt stor. Det är ju inte för inte som älgen kallas för skogens konung. Tyvärr så har vi även denna baksida som filmklippet visar där en helt vanligt morgon på väg till jobbet kan förvandlas till en tragedi. Jag kommer såklart följa den vidare utvecklingen av älgstammen och politiken runt allt för som vanligt så finns det flera sidor av myntet. Ja, i detta fall så handlar det inte bara om två sidor… 

Vill ni läsa hela redovisningens så finns den på länken nedan:

Naturvårdsverkets redovisning av regeringsuppdraget (extern länk)

Må väl!
/Ingemar